14-09-2010

Update... inefficientie in Singapore.


Alweer een tijdje geleden, sorry! Mijn fout :). Haha
Ik heb het namelijk nog al druk hier, want de studie is intens en in het weekend ga ik het liefst mijn kamertje uit. Maar ik geniet er nog steeds van!

Behalve...
mensen zijn echt onzettend inefficient, op welk gebied dan ook. Een paar voorbeelden:

* Als je je geld terug krijgt in een winkel dan krijg je je bonnetje in je handen, daarop het briefgeld en daar boven op de muntjes. En daar sta je dan met in een hand je geld en in een hand je portemonnee en een cassiere die naar je kijkt dat je moet opschieten. Hoe krijg ik dat in godsnaam makkelijk weggestopt?
* Instappen van -elkvervoersmiddel-. In NL wachten we netjes op elkaar totdat iedereen uit de trein is gestapt, en vervolgens gaan de andere mensen er in. Zoniet, wordt je asociaal genoemd of krijg je boze gezichten naar je toegegooid. In Singapore gaat dat anders. Het gebeurt allemaal tegelijk. Iedereen loopt tegelijk naar binnen en naar buiten, en niemand wordt boos op elkaar. Maar het is ontzettend vervelend, want je loopt constant tegen iedereen aan. Niet alleen bussen en treinen trouwens, ook liften.
* Het verkeer is hier links, dat is geen probleem. Maar dan ga ik er vanuit dat mensen op de stoep (of in de wandelgangen) ook aan de linkerkant lopen. Nee, ze lopen overal en ze gaan NIET aan de kant. Zigzaggen is de nieuwe sport voor mij hier. Het is net een ontwijkingsspelletje. Oh ja, en ze zeggen geen sorry als ze tegen je aan zijn gelopen.
* Ik dacht dat ik ontzettend langzaam loop (ik word op de TU-campus als ik loop namelijk ALTIJD door iedereen ingehaald). Maar ik denk dat de Singaporese mensen kampioen in langzaam lopen zijn. Jeuzus.
* Als je in NL een biertje besteld bij de bar. Krijg je je biertje, je geeft je geld en je krijgt je wisselgeld. Punt. In Singapore bestel je je biertje bij persoon nr.1 , krijg je een bonnetje, geef je je geld aan persoon nr.1. Deze persoon nr.1 geeft dit vervolgens aan persoon nr.2 die nog een andere stapel bonnetjes heeft te verwerken. Zodra je wisselgeld is uitgerekend wordt je wisselgeld aan persoon nr.1 teruggegeven en dan terug naar jou. Reken er maar op dat je je biertje al op hebt voordat je je wisselgeld hebt.

Nog een aantal rare dingen over Singapore:
* Als de trein aankomt, hoor je een jingle.... Die gaat ongeveer zo:
"Train is coming, train is coming, train is coming... please que up. LOVE YOUR RIDE gelukkig is de eerste trein die komt de jouwe, zodat je dat nummer niet te vaak hoeft aan te horen.
* Er wordt onzettend klef gedaan onder jonge stelletjes in de trein. Mijn theorie: Buiten is het te warm, en bij hun ouders mag het niet.
* 1 op de 3 hippe meisjes heeft te veel beenhaar
* Er is mij verteld dat ik niet moest opkijken van het aantal zelfmoordplegingen aan het eind van het semester... het is normaal. Sorry?!


En we eindigen met een foto met fietsjes :D

Oh en vanaf zaterdag zit ik een week in de filipijnen :D
Toedels!

OH EN DANKJE SANDRA:

mijn nieuwe lievelingseten. Chilicrab <333

8 opmerkingen:

  1. Eni....wat heb je gegeten?
    Ik wil ook een liedje als ik mijn auto instap. Die doet alleen PIEP-PIEP als ik heb openmaak.

    xxsan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha die foto mist gewoon! Die ga ik er bij zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaaa daar is ie.....ik was al bang dat je geen eten meer kreeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Eni,

    Ik heb je blog ook ontdekt. Leuk! Altijd grappig om rare gewoontes uit andere landen te lezen.
    Wel jammer dat je er niet was toen ik speciaal teruggekomen was naar Nederland voor de eerste training van het seizoen. Nu moet ik 10 maanden zonder Eni...

    x Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Eend! (zo zeg, dat is een naam die ik allang niet meer gebruikt heb haha). Supergaaf dat je in Singapore zit, en ben ook stiekem je blog gaan volgen!
    Nog heeeeeul veul plezier in Singapore (en nu dan eventjes de Filipijnen)!

    Liefs, Lucy

    p.s. als ze allemaal zo langzaam lopen, is het natuurlijk wel weer makkelijker ze te ontwijken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Eni,
    YES! Ook ik ben er eindelijk achter gekomen hoe ik al je spannende avonturen in Singapore kan volgen:) Heb net alles maar meteen even doorgelezen zodat ik meteen weer up to date ben (kan ik ook eens gezellig met Sandra meekletsen op de training over je nieuwe lievelingseten en de geluidjes bij de trein:D)
    Erg toffe verhalen en foto's trouwens tot nu toe. Ziet er uit alsof je 't daar voorlopig nog super goed naar je zin gaat hebben!
    Geniet d'r van,
    x Karlijn
    PS: Heeft je nieuwe vriendje ook zo'n zelfde mooie trui als Rob, zodat we 'm makkelijk kunnen herkennen???;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anne -
    jaaaa sorry dat ik al zo vroeg weg moest :( Overleef je het nog wel 10 maanden zonder mij. Of beter gezegd, ik 10 maanden zonder jou! Dalijk zijn we helemaal niet meer op elkaar in gespeeld. We hebben in elk geval veel om over te praten als ik terug kom :D

    @Lucy -
    Luuuucy! Wat leuk dat je mijn blog ook leest. gelukkig zijn de locals wel makkelijk te ontwijken ja, maar heel erg leuk is het niet haha.

    @Karlijn
    Gelukkig heb je me gevonden :D - als ik terug kom kan ik het trein geluidje voor jullie zingen als jullie willen ;). Hahaha, en ik moest echt lachen over je trui-grap. Helaas heeft mijn nieuwe vriendje die niet, maar hij kijkt wel altijd het zelfde dus hem herkennen kunnen we altijd ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heej Enitia!
    Ik lees je blog nu, echt heel gaaf!
    Lekker eten zeg en gekke regeltjes..
    Heel veel succes en plezier met school
    en rondreizen!
    Groetjes Kim ( nichtje Sanne )

    BeantwoordenVerwijderen